Online je studietoelage aanvragen

Om in aanmerking te komen voor een studietoelage tijdens academiejaar 2017-2018, moet je een aanvraag indienen op uiterlijk 1 juni 2018. Een studietoelage aanvragen doe je best zo snel mogelijk. Dit kan online en vanaf 1 augustus 2017. De richtlijnen en tips voor deze online procedure kan je hieronder lezen.

Wat heb je nodig?

1. Je hebt een elektronische identiteitskaart en de daarbij horende pincode nodig. Heb je je pincode niet meer, dan kan je een nieuwe aanvragen op ibz.be. Het duurt een tijdje, maar die tijd win je terug door je aanvraag elektronisch in te dienen.

Op de computer waarop je de aanvraag doet, moet de gebruikssoftware van e-ID staan. Staat die er niet op, dan kan je die downloaden op eid.belgium.be, kies je taal en klik op “gratis download”. De website gidst je door het proces. Het is belangrijk je kaartlezer pas aan te sluiten als het setup-programma dat vraagt.

Belangrijk: Op de Sociale Dienst Studenten kan je gebruik maken van een computer met kaartlezer om je aanvraag in te dienen. Indien nodig kan een medewerker je begeleiden bij je aanvraag.

Opmerking: Hoewel de overheden moeite doen om websites compatibel te maken met andere browsers, werkt een kaartlezer nog steeds het best met Internet Explorer.

2. Je kan hier ook kiezen voor “federaal token”. Dan moet je een federaal token in je bezit hebben, alsook een gebruikersnaam en paswoord. Een federaal token kan je aanvragen via vlaanderen.be

Hoe kan je je aanvraag indienen?

  1. Steek de e-ID kaart in de kaartlezer
  2. Ga naar de website www.studietoelagen.be.
  3. Klik op de foto van het DIGITAAL LOKET
  4. Selecteer de manier waarop je je wil aanmelden: dit kan o.a. met je e-ID & kaartlezer en een federaal token. Een token vraag je aan via vlaanderen.be

De stappen hieronder zijn van toepassing als je je aanmeldt met je e-ID & kaartlezer

  1. Klik op Aanmelden.
  2. Selecteer je naam in het venster een certificaat selecteren en klik op OK
  3. Voer de pincode van je elektronische identiteitskaart in.
  4. Kies voor aanvraag indienen
  5. Volg de instructies op het scherm.

Wat doe je na de aanvraag?

Als je klaar bent met je aanvraag, meld dan af en haal je identiteitskaart uit de kaartlezer. Werk je op een openbare computer, wis dan je gegevens als volgt:

  1. Open de eID-viewer (klik op snelkoppeling)
  2. Klik in het menu Kaart
  3. Klik op Wissen

Wil je weten hoe het staat met de verwerking van je dossier? Meld je dan aan volgens de bovenstaande stappen. In plaats van 'aanvraag indienen' te selecteren kan je het betrokken academiejaar selecteren en zo je dossier opvolgen. 
Via de online toepassing kan je je aanvraagdossier nakijken, kan je raadplegen welke brieven reeds werden verstuurd in verband met je aanvraag studietoelagen en kan je een overzicht van alle beslissingsbrieven (ook van de afgelopen academiejaren) terugvinden.

Problemen?

Lukt er iets niet of heb je vragen? Bel naar de Vlaamse Infolijn: 1700, gratis te bereiken elke werkdag van 9:00 tot 19:00.

Of neem contact op met de Sociale Dienst Studenten.

Andere toepassingen

Je kunt de kaartlezer o.a. ook gebruiken voor:

  • Het indienen van je personenbelasting en het raadplegen van je fiscale documenten (aanslagbiljet, personenbelasting, fiscale fiches van je tewerkstelling, etc. (ook van jaren terug): via My MinFin.
  • Het nakijken van je leerkrediet: via het studentenportaal
  • Het controleren hoeveel uren je al gewerkt hebt als jobstudent en het downloaden van een attest voor je werkgever op www.studentatwork.be.
  • Informatie in het rijksregister bekijken en gebruiken (o.a. downloaden van een attest van gezinssamenstelling): www.ibz.be – klik rechtsboven op ‘mijn dossier’
  • Afhankelijk van de gemeente of stad waar je woont, kan je ook bepaalde administratieve zaken (bv: aangifte adreswijziging, geboorteakte, enz.) via een “e-loket” aanvragen. Surf naar de website van je stad of gemeente voor meer informatie.